PETER JABLONSKI möter Liso

Söndag 27 Mars 2022 kl.18.00 - 19.30
Equmeniakyrkan , Linköping .



Dirigent: Peter Jablonski
Solist: Peter Jablonski piano




PROGRAM:
L van Beethoven :
Coriolan Overture Op 62

W A Mozart:
Piano Concerto No 17 G major

Jean Sibelius:
Symfoni Nr3 C dur op 52


(Konsertens längd ca. 2 tim.med paus )



( Reservation för ändringar!)



Ladda ner konsertprogrammet (pdf-fil)  HÄR!





LYSSNA

Smakprov

Bookmark and Share


Ladda ner affisch HÄR!

Biljetter

Biljettförsäljning i Equmeniakyrkan 1 timme före konsert:


Pris:
Ord:200 kr
Stud.:100 kr
Scenpass/Skådebanan:150 kr
Kultskolelev: gratis
Barn under 12 år :gratis


TILLGÄNGLIGHET

För aktuell information om tillgänglighet till Linköping Konsert & kongress och Crusellhallen
Läs här>>Tillgänglighet



”I Wien var den knappt trettioårige Mozart en känd och uppskattad musiker, mer känd som pianist än som tonsättare. Det vanliga sättet för en musiker att försörja sig på var att uppträda i adelsmäns och rika borgares salonger – ofta till usel betalning – eller att undervisa förmöget folks barn. Det fanns ett tredje sätt, och det var ett ekonomiskt vågspel, nämligen att arrangera en akademi, d.v.s. att hyra en stor lokal, ofta Burgtheater i Wien, anställa musiker till en orkester, se till att arrangemanget annonserades och hoppas på att det kom så många betalande åhörare att det även blev en liten vinst. I själva verket kunde det lika gärna bli ekonomisk katastrof. Just 1784 seglade Mozart i sådan medvind att han bara under mars månad arrangerade tre sådana akademier, och till dessa fanns ett omättligt behov av nyskriven musik. Eftersom Mozart även framträdde som pianosolist är det naturligt att han skrev många pianokonserter under den här tiden. Mellan 1784 och 1786 skrev han faktiskt hela tolv pianokonserter./…/ Pianokonsert nr 17 i G-dur är daterad i Wien den 12 april 1784 och lär vara skriven för Mozarts pianoelev Barbara Ployer, och han var säkerligen upp över öronen förälskad, för han åstadkom ett mirakel av ömsint, kärleksfull och nyanserad musik. Den första satsen börjar med en längre orkesterinledning och mellandelen är en sorts fantasi som bjuder på många fler melodier än vad som krävs av sonatformen. Musiken är ständigt skiftande, ljus, leende och varm. Mellansatsen är genomsyrad av den ljuvligaste musik, men formen är mycket fri. Finalen är ett tema med fem variationer. Fyra av dess glittrar av förtjusning och den återstående (nr 4) är mer eftertänksamt mollbetonat. Efter variationerna kommer en lång coda som verkar vara tagen direkt från en opera buffa. Legenden berättar att den lustiga melodin sjöngs av en stare som Mozart köpt för 34 Kreutzer. När fågeln dog begravde han den i sin trädgård och satte upp ett kors med orden: ”Här ligger den älskade pajasen”./…/”
Stig Jakobsson













Sponsorer:Vill du stödja?Kontakta oss >   |      Biljetter:013-1900000






©Linköpings symfoniorkester   |  E-post :  info@liso.nu

Copyright © ToBeandSe 2014