ÅRETS DIRIGENTER

Säsongen 2021-2022 delas dirigentskapet för produktionerna mellan Sofia Winiarski , Merete Ellegaard , Hans Åkesson , Peter Jablonski samt Saga Ekedal

Merete Ellegaard

Merete Ellegaard, biträdande director musices vid Linköpings universitet, är konstnärlig ledare förLinköpings Akademiska Orkester och damkören Linnea. Utöver sin verksamhet på universitetet är hon en av de svenska dirigenter som anlitas återkommande av orkestrar i hela landet. Hon är även konstnärlig ledare för ensemblen Compact Music i Stockholm. Merete har undervisat i dirigering på Kungliga Musikhögskolan och Dalarö Folkhögskola och hon är flitigt anlitad som föreläsare i ämnena ledarskap och kommunikation.

Merete´s sida!

Merete´s sida!



Sofia Winiarski

Sofia Winiarski läser andra året på masterutbildningen i orkesterdirigering vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Under säsongen 2021/2022 väntar dirigentdebuter med bland annat Norrköpings symfoniorkester, Marinens musikkår och Helsingborgs symfoniorkester. Inom ramen för sina studier på KMH har Sofia dirigerat bland annat Västerås Sinfonietta, Norrlandsoperans symfoniorkester, KammarensembleN, Norrbotten NEO samt Folkoperans orkester i samarbete med El Sistema Stockholm.

2017 medverkade Sofia som assisterande dirigent och recitativpianist vid Läckö slottsopera i en hyllad uppsättning av Rossinis Il Turco in Italia. Efter ett antal orkesterprojekt i Sverige gjorde Sofia 2018 sin internationella debut i Rumänien tillsammans med Filarmonica Brasov där hon lovordades för sitt ledarskap och sin energi: "An extraordinary concert last night! The conductor... a young woman full of dynamism and enthusiasm: from Sweden, Sofia Winiarski, first time in Romania! The soloist, the Japanese pianist Tsukasa Shirase! [...] These young musicians, both with a huge professional potential and names already recognized internationally have, together with the musicians of the Brasov Philharmonic, really brought a wonderful mood to the audience present in the hall!" (Brasovfilharmonins officiella hemsida 11 oktober. 2018) Sofia talar svenska, engelska, ryska och franska och är utöver sina dirigentuppdrag verksam som pianist, organist och dragspelare.











Hans Åkesson

Hans Åkesson, ursprungligen från Skellefteå, har hela sitt yrkesverksamma liv verkat med Stockholm som bas, men är sedan 2011 anställd vid Östgötamusiken och bor numera i Linköping. Han har klassisk skolning på klarinett från musikhögskolan och delar sitt musicerande mellan den klassiska musiken och jazzen, då främst som saxofonist. Han har även studerat kontrapunkt och skriver och arrangerar såväl instrumental som vokal musik. Som klarinettist deltar han i det svenska musiklivet som i första hand kammar- och orkestermusiker, men har också varit solist i bl.a. Mozarts klarinettkonsert vid ett flertal tillfällen.

En av de mer spektakulära föreställningarna är den årligt återkommande Luciakonserten i Globen, nu senast i Friends arena, då Hans dirigerar körer och orkester i tre utsålda konserter inför 35 000 åskådare! Hösten 2012 dirigerade Hans Sweden Aid Orchestra, med medlemmar från Sveriges professionella orkestrar, i konserter i Gävles och Stockholms konserthus. Hans har ett brett musikaliskt perspektiv och har dirigerat konserter med sångare och artister som Loa Falkman, Olle Persson, Katija Dragojevic, Maria Fontosh, Olle Adolphson, Nils Landgren och Bengan Jansson, I Linköping har Hans dirigerat Östgöta Blåsarsymfoniker i konserter med bl.a Claes Janson och Sven-Bertil Taube. Hans är också flitig gästdirigent hos de övriga professionella blåsorkestrarna i landet. Hans är mycket efterfrågad som jazzsaxofonist och är fast medlem i Jan Allans oktett och Nils Lindbergs "Saxes Galore". Han har spelat med de flesta namnkunniga musikerna i landet, däribland Alice Babs, Arne Domnérus, Bengt Hallberg, Georg Riedel, Lill Lindfors, Putte Wickman, Lars Jansson, Joakim Milder, Peter Asplund, Magnus Lindgren, Claes Janson, Rigmor Gustafsson, Viktoria Tolstoy för att nämna några. Bland utländska storheter kan nämnas Benny Bailey och Clark Terry.











Peter Jablonski

I år firar Peter Jablonski trettio år som professionell pianist. Sedan sin debut som 20-åring har han spelat på de största internationella scenerna, med de största orkestrarna och bästa dirigenterna. Jablonski a¨r ka¨nd fo¨r sin naturliga och lediga spelstil i kombination med stor ka¨nnedom om pianorepertoaren. Detta resulterar i framfo¨randen da¨r det tidlo¨sa och unikt engagerande blir framtra¨dande och ka¨nnetecknande. Trots att Beethovens och Mozarts pianokonserter ho¨r till favoriterna hyser Jablonski a¨ven stort intresse fo¨r den mera sa¨llan exponerade delen av pianorepertoaren och tonsa¨ttare som Barber, Szymanowski, Lutoslawski och Copland. Under pandemin har han använt sin tid till att upptäcka tonsättare som han förut inte haft tid att utforska, såsom Grazina Bacewicz. Detta har resulterat i två nya skivinspelningar med Finska radions orkester på skivbolaget Ondine som kommer släppas 2022 och 2023. Eftertraktad som solist i hela va¨rlden har Peter Jablonski spelat med orkestrar som exempelvis BBC Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Leipzig Gewandhaus, Mariinsky Theatre Orchestra, La Scala Philharmonic, Tonhalle Zu¨rich, Orchestre Nationale de France, NHK Tokyo, DSO Berlin, Warsaw Philharmonic, Philadelphia, Los Angeles Philharmonic och Cleveland Orchestra.

Den store dirigenten Claudio Abbado har hyllat Jablonskis utso¨kta tolkningar och legenden Vladimir Ashkenazy – som tidigt tog sig an den unge talangen som la¨rare och dirigentpartner fo¨r skivbolaget Decca – kom att fungera som ba°de mentor och sto¨d i Jablonskis fortsatta karria¨r. Han har samarbetat med samtida tonsa¨ttare som Lutoslawski och Pa¨rt och ho¨rs regelbundet med dirigenter som Vladimir Ashkenazy, Valery Gergiev, Charles Dutoit, Kurt Sanderling, Esa-Pekka Salonen, Riccardo Chailly, Daniele Gatti och Myung-Whun Chung Peter Jablonski har fa°tt en rad verk komponerade fo¨r sig da¨r man bl.a. kan ma¨rka Wojciech Kilar’s pianokonsert som gav honom ”Orpheus Award” vid sitt uruppfo¨rande vid Warszawas Ho¨stfestival. En diger 20-a°rig diskografi omfattar CDs utgivna av Decca, Deutsche Grammophon, Philips och Altara och Jablonski har erha°llit a°tskilliga fonogrampriser som exempelvis Edison Award fo¨r ¨Best Concerto Recording ¨ med Shostakovichs Pianokonsert nr. 1, Rachmaninoffs och Lutoslawskis ba¨gge Paganinirapsodier med Vladimir Ashkenazy och Royal Philharmonia Orchestra (Decca). Han erho¨ll a¨ven ”Grammophone Classical Music Award” fo¨r verk av Ce´cile Chaminade med Anne Sofie von Otter och Bengt Forsberg (Deutsche Grammophon). Peter Jablonskis har belo¨nats med Litteris et Artibusmedaljen ur Hans Majesta¨t Konungens hand 2005. Tillsammans med Anastasia Belina grundade Peter Jablonski 2019 Karlskrona Internationella Pianofestival. Den har som mål att presentera det bästa ut pianorepertoaren, verk av kvinnliga tonsättare och ge urpremiärer på verk av samtida tonsättare.
Peter Jablonski´s sida!





















Saga Ekedal

Saga Ekedal har sedan hösten 2017 studerat bachelor i Dirigering vid Universitetet i Stavanger och ska nu ha sin avslutande examenskonsert tillsammans med Linköpings Symfoniorkester. Sagas musikaliska resa började via Kulturskolan i Linköping, där hon spelade i flera av orkestrarna och tog lektioner i både piano, slagverk, fiol och dirigering. Under åren i Stavanger har hon haft lärare som Bjarte Engeset, Peter Szilvay och Trond Korsgård. Genom universitetet har hon fått möjlighet att jobba med ensembler som Bjergsted Blåsensemble, Sjøforsvarets Musikkorps och Kongelige Norske Marines Musikkorps. Saga har även rest på masterclasser i utlandet och i 2019 dirigerade hon Orpheus Kammerorkester Wien

. I maj 2021 presenterade hon ett eget projekt med musiker från Stavanger Symfoniorkester och Universitet i Stavanger. Saga har mottagit flera stipendium, senaste i 2019 från Föreningen Aktiva Seniorer i Linköping. Nu ser hon väldigt mycket fram emot projektet med Linköpings Symfoniorkester och att få komma tillbaka till hemorten och orkestern hon vuxit upp med. Samtidigt är musiken på programmet extremt spännande. Saga har haft kontakt med editören till Elfrida Andrées Konsertouvertyr för att få tag i partitur och notmaterial. Det kanske mest fascinerande verket på programmet är ”Rendering”, där kompositören Luciano Berio tar utgångspunkt i Schuberts skisser till en tionde symfoni och knyter ihop dessa över tid i en blandning av nytt och gammalt. Ferdinand Davids Trombonconcertino framförs av solisten Lukas Hellman, som Saga känner sedan tidigare genom orkestrarna på Linköpings Kulturskola.

Till toppen


Sponsorer:Vill du stödja?Kontakta oss >   |      Biljetter:013-1900000






©Linköpings symfoniorkester   |  E-post :  info@liso.nu

Copyright © ToBeandSe 2014