Mozart Requiem

Söndag 10 november 2013 kl . 18.00
Domkyrkan , Linköping

Dirigent:
Johan Larsson
Solister :
Sofie Asplund sopran
Karolina Blixt mezzo
Michael Axelsson tenor
Jens Malmkvist bas

Körer :
Akademiska kören
körledare : Marie-Louise Beckman
Linköpings kammarkör
körledare : Lars Beckman

PROGRAM:
W A Mozart : Requiem K626



LYSSNA

Smakprov



Bookmark and Share

Ladda ner affisch HÄR!

mozart requiem














"Mozarts Requiem är förknippat med mystik. Man har påstått att det var Döden själv som knackade på hans dörr för att beställa en dödsmässa avsedd för honom själv. Men ungefär så här kan det ha gått till: Greve Franz Walsegg zu Stuppach hade förlorat sin hustru, och skickade i juli 1791 sin förvaltare, Anton Leitgeb, till Mozart för att höra hur mycket betalt han ville ha för att skriva en dödsmässa, och när den kunde bli klar. Mozart gav de begärda uppgifterna och erhöll vid ett senare besök ett förskott på de begärda pengarna. Leitgeb lär ha sagt att han inte kunde röja sin uppdragsgivares identitet. Varför? Man vet att han var en amatörtonsättare, och nu ville han kanske själv framstå som dödsmässans tonsättare. Mozart var upptagen av många andra uppgifter, men så snart han fullbordat Trollflöjten, gav han sig i kast med Requiem. Han hade då inte sysslat med kyrkomusik på åtta år. Han var jäktad och arbetade ytterst intensivt både dag och natt, något som hans tärda och sjuka kropp inte mådde bra av. Han spottade blod och förlorade då och då medvetandet. Men arbetet gick framåt och han fullbordade Introitus och Kyrie. Han hade skissat och påbörjat flertalet av de andra satserna, gett anvisningar om instrumentation och skrivit ut vokalstämmor. Vartefter arbetet avancerade spelade han med sin elev Franz Süssmayr igenom det senaste och för att diskutera fortsättningen. Ett sådant möte ägde rum den 4 december – morgon därpå hittades Mozarts livlösa kropp. Det sista han skrev var de första åtta takterna av Lacrymosa. Dödsmässan blev alltså inte färdig, men med hjälp av skisser, anteckningar och det faktum att han följt arbetet på nära håll, kunde Süssmayr fullborda den. Han skrev färdigt Lacrymosa och komponerade Sanctus och Benedictus. Agnus Dei avslutade han genom att återanvända fugan i Kyrie. Resultatet är finkänsligt och skickligt. Mozart visste att han inte skulle hinna bli klar innan årets slut, så på titelbladet daterade han musiken till 1792. Det året skulle han aldrig få uppleva."
Stig Jakobsson


















Copyright © ToBeandSe 2007

Valid Html 4.01 Valid CSS 2